Kymco People S 200 ile 2.234 km

2022 Haziran ayında bu scooteri size tanıtırken, şehir içerisinde son derce pratik kullanabileceğiniz gibi, şehirler arası yollarda rahatça seyahat edebilirsiniz demiştim…

Zaten o test sürüşünden sonra bundan her eve lazım deyip bir tane almıştık.

Standart donanımını incelerseniz uzun tur için her detayı düşünülmüş. 16 inç ön, 14 inç arka jant ebadı ile son derece emniyetli. Geniş sürücü ve yolcu selesi son derece rahat. Müstakil yakıt depo kapağından çok kolay benzin ikmali. Uzun tur camının arkasında rüzgardan eser yok.

El korumalarından ele ne taş ne böcek deymiyor. 33 lt arka çantası ve sele altı bagajı son derece yeterli. Yan sehpası var. Yani gerçek bir touring scooter yapmış Kymco. Bizi yanıltan People S 200’ün maksi scooter gibi olmayan ince görünümüydü. Ve biz eşimle yılın ilk uzun sürüşünü Kymco People ile yapmaya karar verdik.

Büyük zaferin 100. yılında Anıtkabir’e gidip, bugünlerimizi borçlu olduğumuz Ata’mızın huzurundan, Anıtkabir/Ankara’dan başlayarak gerisini akışına bıraktık. Sizlere bu yazımda Kymco People S 200 S’in uzun yolda nasıl bir scooter olduğunu anlatırken, bir yandan küçük cc ile seyahat etmenin püf noktalarından bahsedeceğim. Yeri geldikçe bu noktaları Dikkat! ünlemiyle vurgulayacağım.

Dikkat! 300 cc hacmin altındaki motosikletler yasal olarak otoyola çıkamazlar. Biz de tur boyu otoyol kullanmadık. Şöyle düşünün. 100 km yi geçmeden seyrediyorsanız, otoyolda riske girmeye ve boşuna ücret ödemeye ne gerek var. Klasik Türkiye yollarında kuşlar, ağaçlar, çiçekler ve nefis manzaralar eşliğinde sürüş yaptık.

Birinci etap, 30.08.2022 Maltepe/İstanbul – Ankara 436 km, benzinden, benzine duruş, 8 saat sürüş.

Dikkat! “Yol hipnozu” denen bir şey vardır. Yola çıktıktan 2.5 saat sonra başlar ve gözler açık olduğu halde gözün gördüğünü beyin kaydetmez, analiz etmez. Bu bakımdan her 2-2.5 saatte bir 15-30 dakika durmak, hava almak, yürümek, çay ya da kahve içmek gerekir. Bizim yakıt depomuz küçük olduğu için, biz mecburen sık sık durmak zorundaydık.

İlk etapta Ankara’ya kadar muhteşem bir konfor, ekonomi ve performans yaşadık. Benzin ışığının hangi kilometrelerde yandığını, yandıktan sonra ne kadar gittiğini daha detaylı çözdük. Her yakıt alışımızın 100 TL civarında olması, ne kadar sık olsa da insana moral veriyor. Kymco, People S’in 6.2 litrelik yakıt depo hacmine, yolda kalınmasın diye şöyle bir tedbir yapmış; 120 km mesafeyi geçince benzin ikaz ışığını erken yakarak sizi istasyona yönlendiriyor.

Yakıt konusuna girmişken biz iki kişi yüklü olarak ne kadar yakıt harcadık, bu normal midir, çok mudur sorularını cevaplıyayım. Burada fabrikanın 2.7 lt/100 km verisini unutun. Bu veri tek sürücü sakin şehir içi sürüşü yakıtıdır. Düşünün siz iki kişi yükünüzle 85-105 km hız aralığında seyrediyorsunuz, yokuş çıkıyorsunuz, yeri geliyor araç solluyorsunuz. Biz 2.234 km’lik bu turda 83 lt yakıt tükettik. Buna göre biz 3.7 lt/100 km yakıt tüketmişiz ki, tempomuza göre bence normaldi.

People S’de farkettiğim çok önemli bir özellikten bahsetmek istiyorum. Ön lastiği kapan tırmıklanmış yoldan çok korkarım. People’ın tırmıktan etkilenmemesine, virajda dahi çizgisini bozmamasına çok şaşırdım. Fabrika çıkışı üzerinde gelen Kenda lastiklerin başarısı mıdır, People’ın başarısı mıdır onu çözebilmiş değilim. Zaten ön jantı büyük olduğu için scooter gibi değil de motosiklet gibi sürüyorsunuz. O yüzden de sürüşünden çok keyif aldım.

Dikkat! Hangi aracı kullandığının bilincindeysen, o kadar emniyetli ve keyifli sürersin. Anahtar cümle budur. Normalde kullandığım 1.170 cc, 109 beygirlik motosikletimi unuttum. Ben şu anda 163 cc, 14.5 beygirlik bir scooter sürüyorum ve arkamda eşim, beraberimizde minimal de olsa eşyamız var. En sağ şeridin ortası benim yolum. Aniden hızlanamayacağım için sollamaları çok önceden planlamalıyım. Tır’lar ortalama 500 beygirlik araçlar. Düzde, hele yokuş aşağı sollamayı aklınızdan bile geçirmeyin. Onları ancak yokuş yukarı nefesleri tükendiğinde geçmelisiniz. Bunu yaparken de dikiz aynanızda kesinlikle araç olmayacak.

Bu arada eğer arkanızda Buket gibi motosikletçi bir eşiniz varsa, elektronik desteklerin hepsini dokunuşlarla veya sesle alıyorsunuz. Sol el dokunursa solda, sağ el dokunursa sağda kör nokta yardımı. iki el dokunursa tepede radar var veya ışıklar kırmızıya dönüyor yavaşla veya dur. Gazla, çıkma, şeridine gir komutlar ile en gelişmiş versiyonu. Bir de sağdan geçmeyi sevmediğim ve biraz hızlı kullanmayı sevdiğim için sol şeride yakın gitme alışkanlığım vardır. Bu People ile olamayacağından biraz fazla şeridine gir uyarısı aldım.

Kazan’da, yeğenim Mustafa sağolsun motosikletiyle bizi karşıladı ve evine kadar birlikte sürdük. Eşi ve oğlu da kendi gibi sevgiyle, içtenlikle, anne-babalarımızın misafirperverlik kültürünü devam ettiren çok güzel bir ailedir. Kendi evimizdeki kadar rahat ettirdiler sağ olsunlar. 31 Ağustos 2022 günü Anıtkabir’de Ata’mızın huzurundaydık. Büyük şans nöbet değişim merasimine tesadüf ettik. Fakat o duygulu anları bir de bize sorun.

31 Ağustos 2022, Anıtkabir

Ata’m rahat uyu. Sevgini kalbimizden hiç bir güç söküp alamaz. Emanetin Türkiye Cumhuriyeti sonsuza dek payidar kalacaktır.

Ankara’dan sonrası plansız sürüştü. Yine yeğenim Mustafa’nın rehberliği ile Ankara’dan kolayca çıktık. İzmir’e sürerken yolda telefon aldık ve hedefi Foça’ya çevirdik.

İkinci Etap, 01.09.2022 Ankara -Foça 644 km benzinden benzine duruş, 12 saat sürüş.

Dikkat! Ben ölçü değilim. Turlarda günlük sürüş mesafesi 300 – 350 km yi geçmemelidir. Kesinlikle sürüş etaplarınızı 300 km civarında sınırlayın. Konaklayacağınız yerleri önceden belirleyip hadef yapın. Ben bir yerde geceye kalmadan varmak için bu kadar uzun sürüş yaptım.

Çamlık/Selçuk Tren müzesi.

Dikkat! Mecbur kalmadıkça gece sürüşü yapmayın. Görmüyor, görülmüyoruz. Bizim en büyük derdimiz farkedilmektir. Gece tek far ve tek stop lambasının diğer araçlar tarafından algılanıp, farkedilmesi daha da zordur. Bir de aniden yola fırlayan hayvancıkları gece görmek mümkün değildir. Yine de atasözleri her zaman doğrudur. Gündüzün şerri, gecenin hayrından iyidir. Son çıkan reflektif giysi zorunluluğu, yerinde bir karar olmuş.

Foça’da sevgili arkadaşım programı yapmış, en sevdiğimiz restoranda yerimiz ayrılmış, deniz mahsulleri ile çok keyifli bir akşam geçirdik.

Ertesi sabah tekne ile açılıp tertemiz Ege sularına bıraktık kendimizi. İki günlük misafirlikten sonra sabah Çamlık köyüne baldızım Demet’lere gidiyoruz.

Çamlık köyü, Selçuk

Üçüncü etap, 03.09.2022 Foça – Çamlık/Selçuk 161 km.

Demet’ler de İstanbul’dayken Kanlıca’da otururlardı. Yıllardır Çamlık köyündeki zeytinliklerine ve incir bahçelerine gidip gelmekten bıkıp oraya yerleştiler. Eşi Atilla çok beceriklidir, elinden her iş gelir. Traktörünü dahi kendi sürer. Demet gezmeyi sever. Kuşadası’nın karşısındaki Samos adasını Buket görmedi diye hadi Samos’a geçelim deyip iki dakikada biletlerini aldılar. Niyetimiz dönüşte Ege’den yukarı çıkıp, İpsala’dan Yunanistan’a geçmek olduğu için pasaportlarımız yanımızdaydı. Ben de Atilla ile köyde çok güzel zaman geçirdim. Traktör ile bahçeye gittik. Atilla çok hakim sürüyor. Öyle bir yerlere indik çıktık ki sanırsın Transanatolia rallisindeyiz. O sürüşte arka sepette durmak ta lunaparktaki kamikazeye binmek gibi bir şeydi.

Çamlık köyü ve Köpük

Akşam yattığım yeri bilemedim. Çok eğlendik. Ben ne zaman uslanacağım hiç bir fikrim yok. Nerede çılgın şeyler var ben orada.

Dördüncü etap, 07.09.2022 Çamlık/Selçuk – Dalyan/Geyikli 371 km.

Çamlık’tan Çanakkale niyetiyle çıktık. Orada bir gece konaklarsak ertesi günü İpsala’dan Yunanistan’a geçme niyetindeyiz. Fakat rotamıza yakın Biga Motofest festivali yapılıyor. Sizin @sekothesakal olarak tanıdığınız sevgili arkadaşım Serkan da eşiyle birlikte instagramdan gördüğüm kadarıyla festivale geliyorlar. Aradım, “yoldayız, akşam 16:00 gibi Geyikli’de evimizde oluruz, bize gelin” dedi. Bizde Ayvalık’taydık, “tamam” dedik, hedef Geyikli.

Meltem ve Serkan Kural çifti ileBozcaada Niyazi Elbir in Hasan Tefik Lokanta – Zeytinyağı dükkanında

Altınoluk’tan geçerken şehir trafiğinde dikiz aynamda çok led ışıklı ve çok yakışıklı bir enduro gördüm. Bizi scooter sürüyoruz diye yol boyunca fasulyeden saydılar. Bir kaç motosikletçi dışında kimse selam vermediği için Buket’im “yorma artık kendini Tolga, selam vermiyorlar işte” derken, “aa bizimkiler” diye sevinçle bağırdı. Hemen yanımda yer açtım. O yakışıklı enduro Serkan ile eşiymiş. Hadi deyip durmadan devam ettik. Baktım biz hızlı gidemeyiz diye Serkan yavaş gidiyor, sinyali verip yapıştırdım 110 km yi. Yine de “siz temponuza devam edin Geyikli’de buluşuruz” dedik ve akşam birlikteyiz.

İstanbul’da yapamadığımız keyfi Geyikli’de yaptık. Hanımlar evi erkekler market işlerini halledip sohbete oturduk. Bir de Meltem’in baba dostu komşuları Zafer bey ve eşi Feza hanım geceye renk kattılar.

Ertesi günü Bozcada’ya geçiyoruz. Geyikli’de 90’lı yıllardan Motorium lobisinden Niyazi Elbir isminde çok sevdiğimiz bir arkadaşımız vardı. Zeytinyağı yapardı. Bir kaç yıl önce İnstagram’dan beni bulmuş, konuşmuştuk. Bozcaada’da Hasan Tefik isimli lokantasını açmış, beklerim demişti. Bir gün geleceğime söz vermiştim. Niyazi’yi göreceğim ve sözümü yerine getireceğim için çok mutluydum. Günü kaçırmadan önce Ayazma’ya sürdük. Sahilde otururken “aa Tolga bey” diye bir hanım sesine döndük. Bir de baktım Mototaş’ın yöneticisi Ayfer hanım. Dainese ve Arai’leri görünce kim bunlar diye bakıyor ve bizi görüyor. Bir Bozcaada selfisi ile o an hatıralara geçti.

Ayfer Orhun, Buket ve Tolga Büyüköner – Bozcaada

Limana döndüğümüzde Niyazi’yi aradım, bir dakika içinde yanımızdaydı. Akşam Geyikli’de yemek programımız olduğundan Niyazi ile keyifle kahvelerimizi içip hasret giderdik.

Yine keyifli bir Geyikli akşamından sonra, ertesi sabah Serkan’lar Biga Motofest’e geçerken, biz de Yunanistan’ı pas geçerek direk İstanbul’a yola çıktık. Bu etap 413 km ve 9 saat sürdü. People S 200 ile uzun yolda çok rahat ettik. Çünkü sürücünün ve yolcunun ayakları tam 90 derece açıyla tabana basıyor. Vibrasyon yok denecek kadar az. Motorun ivmelenmesi ve durması mükemmel.

Gezimizin rotası

Burada benim rodaj yapma farkım elbette vardır. Motorumu çok güzel açtım. İnstagramda anlatmıştım, burada tekrar anlatayım. İlk 500 km yarım gaz, ikinci 500 km 3/4 gaz sınırını geçmeden dalgalı devirle arada cilalayarak sağır alıştırmadan, yüklenip zorlamadan 1.000 km yi tamamlayın. İlk çapak yağını değiştirdikten sonra istediğiniz gibi gazlayın.

Kymco People S 200

People S’in frenleri inanılmaz iyi. Hiç bir son an kırmızı ışığı geçmedik ve ani frenajda dağılmadık. sürücünün en büyük güvenidir.

Biz bu gezide, People S ile büyük motosikletten çok daha fazla rahat ettik. Küçük ve hafif motosiklet ile seyahat lüksünü bize doruklarda yaşattı. Gerçekleştirdiğimiz bu gezimizden büyük keyif alırken, motosikletim küçük, uzun yol gidemem düşüncesinde olan arkadaşlarımızın da yolunu açmak istedik.

Buket Büyüköner – 17 Ağustos 2015, Halkidiki
Fotoğraf: Ertuğrul Ortaç

Bir de buradan sevgili eşime çok teşekkür ediyorum. Motosikletçi bir kadın ile evlenmek için 43 yıl beklediğime fazlasıyla değmiş.